henbacka

Direktlänk till inlägg 30 september 2015

Klagovisa den sista dagen på september :-)

Av henbacka - 30 september 2015 12:30

Hej!

Idag är det en fin höstdag. Solen skiner för fullt och det är kring 15 plusgrader ute.

Jag vet inte exakt hur många grader det är ute, för att vi har nu inföskaffat en ny termometer som jag inte litar fullt ut på, för den verkar visa 1-2 grader för lite? Det var den snyggaste termometern som de hade enligt Ante...men även den billigaste, så vi får se om vi väljer en mindre snygg, men dyrare här näst, då denna verkar visa lite fel? Men det är inte alltid säkert att det dyraste är bättre, har jag märkt efter alla dessa år. Kanske denna billiga kan gå till sig och visa rätt efter några dygn?

 

Det har gått mycket slantar på den sista tiden...å mer slantar blir det hela tiden som ska rullas iväg?

-Swish...borta!!!

Bytt fönster, ny garageport, nya mattor, glasögon till William etc etc.


Något jag inte kan förstå är varför föräldrar ska behöva betala hela summan för barns glasögon?

 

Här i Västernorrland får man bara glasögonbidrag för barn upp till 7 år, sedan ska man stå för hela beloppet själv. Bidraget vi har fått tidigare har inte heller varit skyhögt, utan endast 450 riksdaler för ett par glasögon. Williams glasögon brukar kosta ca 3000 kronor per år och då är inte 450 kronor mycket...men det är iallafall en liten hjälp. 

Nu förra veckan när William fick nya glasögon, så fick vi föräldrar betala hela beloppet, utan bidrag. Det är inte det att jag inte vill betala saker till mitt eget barn, men jag tycker att glasögon är ett hjälpmedel precis som exempelvis hörapparat till hörselskadade barn...och hörapparater kostar inte föräldrar något här i Sverige.

Vad är skillnaden?


Klago-mailet jag inte ville skriva i förrgår, skrivs nu i alla fall...kan inte hålla mig :-)

Mer kostnader och mer att betala hela tiden. Det blir även mer och mer under barnens skolgång som föräldrar måste betala. Till exempel bedövning inför vaccin-sprutor för barnen i skolan blev jag varse om för någon dag sedan, då William fick hem en lapp för godkännande av Priorix (vaccin mot påsjuka, mässling och Röda hund). Det stod att föräldrar kunde gå ihop och köpa en förpackning med bedövningssalve-plåster tillsammans, då en förpackning innehåller flera plåster. Jag tror inte att det är många föräldrar som orkar dra ihop ett gäng för att köpa en förpackning med plåster? Det blir så att de flesta kommer att köpa själv, trots att det blir flera plåster som kommer att slängas och inte bli nyttjade -sååå onödigt! Struntsummor kanske...men "många bäckar små..."

Hmmm...snart blir det nog vi föräldrar som fixar matlådor till barnens skol-lunch?


Igår hade de små söta pippifåglarna total-förstört våra dynor till ute-möblerna, så ja...de är inte så söta längre :-)

Stoppningen från dynorna låg lite utspritt här och där på balkongen.

    

Japp, så det är bara att köpa nya dynor till nästa år. Inte bara ny lasyr, till gruppen.

Vore ju onödigt som 17 om man kunde spara slantar, eller hur? De ska spenderas, hela tiden!  


Nä, nu ska jag inte klaga mer! Nu är klagovisan slut.

Istället ska jag berätta att jag är nöjd med resultatet av min senaste färgning av utväxt med Garnier Nutrisse 10.23A Extra Ljus Sandblond. Jag har använt den förr och det blir nu tredje gången jag använder denna.

Garnier Nutrisse 10.23A Extra Ljus Sandblond:

 

Kruxet är att jag köpte "eleven.se" sista sista förpackning av just denna. Jag försökte beställa två förpackningar, men lagersaldot satte stopp för det, så det blev bara ynka en förpackning jag fick. Denna färg som just nu inte går att hitta någonstans i Sundsvalls fysiska butiker, då de verkar ha slutat med detta färgnummer? Bara så typiskt, när man väl hittat en färg man gillar!!!


-haha...ja, det blev lite mer klagande i alla fall, så det fick bli slutklämmen på klago-visan! :-)


Förhoppningsvis blir nästa inlägg mer positivt!


Må gott!
_________
___
_



 
 
Ingen bild

A

30 september 2015 14:57

Haha, bra klagat! :-)

henbacka

30 september 2015 15:44

Eller hur? :-)

 
Ingen bild

Cissi

30 september 2015 15:27

Bra där!! Ibland behöver man få ur sig allt skit! I morgon är det en ny dag och jag hoppas den bjuder på något bra.
Ligger inte det där med gratis glasögon till barn med i den nya budgeten förresten? Hoppas jag kommer ihåg rätt..
Kram kram gums

henbacka

30 september 2015 15:47

Så sant...hjärnan behövs tömmas på elände! :-)
Jasså, det gör det? Hoppas hoppas du kommer ihåg rätt! Tänk alla ensamstående föräldrar med barn i behov av glasögon, vad jobbigt de måste ha! Jag ska nog inte klaga alls, men visst blir man retad att det ska vara sådan skillnad på hjälpmedel för ett barn.
Hoppas du mår bra vännen! Tänker mycket på dig! Kramar!

 
Ingen bild

Vero

30 september 2015 17:46

Hehehe klart man skall få klaga ibland, man måste få ur sig saker man irriterar sig på helt enkelt... Men vad sjukt ang det här med vaccinet och plåster, har inte hört nåt om det.. Kanske inte var så förra året för walter =P..

Hoppas allt är bra annars med er, vi måste ta en dejt snart ju =D!

Kraaaaaam <3

henbacka

30 september 2015 18:03

Ja man måste ju få det :-)
Visst är det sjukt! Det är dock inte vaccinet som man får betala, utan bedövningssalva/plåster. Det kanske är nytt för i år?
Det är bara bra med oss för övrigt. Hoppas det är bra med er också.
Håller med: Vi MÅSTE ta en dejt snart! Har ju nästan glömt hur ni ser ut där borta i närheten av travbanan :-)
Kramisar!

 
Ingen bild

Nettan

30 september 2015 19:51

Men jag har hört någonstans att barn ska få glasögon upp till 18 år från och med nästa år, men jag kanske är ute och cycklar, ??

henbacka

30 september 2015 20:10

Hej Nettan!
Det hoppas jag verkligen på!
En vän till mig länkade till:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20533357.ab
...men jag förstod inte om det bara var ett förslag än så länge eller om de nya reglerna verkligen kommer att träda i kraft?
Hoppas det!!!

 
Ingen bild

Mamma

30 september 2015 20:12

hej! ja allt på en gång Grrr.Kramar

henbacka

1 oktober 2015 00:36

Ja...alltid! :-)

 
TantGlad

TantGlad

3 oktober 2015 15:46

Ibland behöver man klaga.
Men du......matlådor??? Då blir ju jag utan jobb.
Näpp.....det kommer nog alldrig ske så noga som det är med hygienen osv vad gäller maten. Egenkontroll....temperaturer och sånt. Det kan inte föräldrar klara av och hålla.

Ha nu en skön kväll. Fint väder har vi haft i dag åxo.

Varm kram från mig.

http://tantglad.bloggo.nu

henbacka

5 oktober 2015 21:10

Tack :-)
Jag misstänkte nästan att du skulle jobba som en "mat-tant" Det passar du som, då du är så glad och sprallig!
Ja, vi har haft ett himla fint väder nu ett par dagar...underbart!
Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av henbacka - 3 juni 2019 12:41

Så där ja...   Nu har jag inmundigat lite lunch. Gjorde en tonfisksallad med keso. Lättsamt och gott   Ett måste är den där italienska salladskryddan man kan köpa på typ Ica. Ägg är också ett måste tycker jag :-) Regnet öser ned utomhus denn...

Av henbacka - 28 maj 2019 09:40

Merhaba! Då jag har varit lite små-usel på att blogga denna månad, så kommer här lite bilder från i mitten av maj månad fram till nu, som innehållit sol, regn, firanden (80-års-kalas och Morsdag) och 1 veckas härlig semester i Alanya/Turkiet med bå...

Av henbacka - 7 maj 2019 12:48

Vädret idag, liksom igår, är lite lynnigt och kan inte bestämma sig...regn, molnigt eller sol? Solen verkar verkligen kämpa för att klämmas fram genom mörka moln. Här nedan från balkongen, som vetter mot söder:   Och här nedan från köksfönst...

Av henbacka - 6 maj 2019 16:21

Det har regnat lite till och från under hela dagen idag och det har inte varit varmare än 4-5 plusgrader. Förut strax efter lunch, så lyckades solen kika fram pytte-liiite, men blåsten var kall som 17. Det är ju maj månad nu...så här ska det ju i...

Av henbacka - 2 maj 2019 10:34

När jag vaknade idag, så var det vinter igen:     Ja, så såg det ut för knappt en timme sedan utanför där jag bor i Bosvedjan. Nollgradigt och små fluriga snöflingor som yr omkring. Det är ju snö som inte stannar länge, men trist ändå när det n...

Presentation


Varmt välkommen till min blogg!
Bloggen är en vardagsblogg, en typ av "dagbok".

Jag som skriver heter Gina och jag är född 1972.
Min familj består av sonen William född -07 och mig.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Gästbok

Omröstning

Vad vill du läsa om i denna tants blogg?
 Familjeliv
 Mode och Skönhet
 Väder
 Politik och Samhällsfrågor
 Heminredning och Trädgård
 Dikter
 Pyssel
 Böcker och Boktips
 Film och Serier
 Musik
 Resor
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards