henbacka

Alla inlägg under september 2015

Av henbacka - 30 september 2015 12:30

Hej!

Idag är det en fin höstdag. Solen skiner för fullt och det är kring 15 plusgrader ute.

Jag vet inte exakt hur många grader det är ute, för att vi har nu inföskaffat en ny termometer som jag inte litar fullt ut på, för den verkar visa 1-2 grader för lite? Det var den snyggaste termometern som de hade enligt Ante...men även den billigaste, så vi får se om vi väljer en mindre snygg, men dyrare här näst, då denna verkar visa lite fel? Men det är inte alltid säkert att det dyraste är bättre, har jag märkt efter alla dessa år. Kanske denna billiga kan gå till sig och visa rätt efter några dygn?

 

Det har gått mycket slantar på den sista tiden...å mer slantar blir det hela tiden som ska rullas iväg?

-Swish...borta!!!

Bytt fönster, ny garageport, nya mattor, glasögon till William etc etc.


Något jag inte kan förstå är varför föräldrar ska behöva betala hela summan för barns glasögon?

 

Här i Västernorrland får man bara glasögonbidrag för barn upp till 7 år, sedan ska man stå för hela beloppet själv. Bidraget vi har fått tidigare har inte heller varit skyhögt, utan endast 450 riksdaler för ett par glasögon. Williams glasögon brukar kosta ca 3000 kronor per år och då är inte 450 kronor mycket...men det är iallafall en liten hjälp. 

Nu förra veckan när William fick nya glasögon, så fick vi föräldrar betala hela beloppet, utan bidrag. Det är inte det att jag inte vill betala saker till mitt eget barn, men jag tycker att glasögon är ett hjälpmedel precis som exempelvis hörapparat till hörselskadade barn...och hörapparater kostar inte föräldrar något här i Sverige.

Vad är skillnaden?


Klago-mailet jag inte ville skriva i förrgår, skrivs nu i alla fall...kan inte hålla mig :-)

Mer kostnader och mer att betala hela tiden. Det blir även mer och mer under barnens skolgång som föräldrar måste betala. Till exempel bedövning inför vaccin-sprutor för barnen i skolan blev jag varse om för någon dag sedan, då William fick hem en lapp för godkännande av Priorix (vaccin mot påsjuka, mässling och Röda hund). Det stod att föräldrar kunde gå ihop och köpa en förpackning med bedövningssalve-plåster tillsammans, då en förpackning innehåller flera plåster. Jag tror inte att det är många föräldrar som orkar dra ihop ett gäng för att köpa en förpackning med plåster? Det blir så att de flesta kommer att köpa själv, trots att det blir flera plåster som kommer att slängas och inte bli nyttjade -sååå onödigt! Struntsummor kanske...men "många bäckar små..."

Hmmm...snart blir det nog vi föräldrar som fixar matlådor till barnens skol-lunch?


Igår hade de små söta pippifåglarna total-förstört våra dynor till ute-möblerna, så ja...de är inte så söta längre :-)

Stoppningen från dynorna låg lite utspritt här och där på balkongen.

    

Japp, så det är bara att köpa nya dynor till nästa år. Inte bara ny lasyr, till gruppen.

Vore ju onödigt som 17 om man kunde spara slantar, eller hur? De ska spenderas, hela tiden!  


Nä, nu ska jag inte klaga mer! Nu är klagovisan slut.

Istället ska jag berätta att jag är nöjd med resultatet av min senaste färgning av utväxt med Garnier Nutrisse 10.23A Extra Ljus Sandblond. Jag har använt den förr och det blir nu tredje gången jag använder denna.

Garnier Nutrisse 10.23A Extra Ljus Sandblond:

 

Kruxet är att jag köpte "eleven.se" sista sista förpackning av just denna. Jag försökte beställa två förpackningar, men lagersaldot satte stopp för det, så det blev bara ynka en förpackning jag fick. Denna färg som just nu inte går att hitta någonstans i Sundsvalls fysiska butiker, då de verkar ha slutat med detta färgnummer? Bara så typiskt, när man väl hittat en färg man gillar!!!


-haha...ja, det blev lite mer klagande i alla fall, så det fick bli slutklämmen på klago-visan! :-)


Förhoppningsvis blir nästa inlägg mer positivt!


Må gott!
_________
___
_



Av henbacka - 27 september 2015 15:28

Tjenixen!


Vette 17 om det är värt att säga till sig själv att man måste skärpa sig med bloggandet? Jag har nu gjort det ett flertal gånger, men jag blir föga bättre :-)

Jag har nu inte bloggat på nästan en hel månad och mycket har hänt sedan sist. "Bondens dag" på stan med mat och shopping, besök på marknad i Hudik, firande av födelsedagar, bad på Himlabadet, vi har fått nya fönster här hemma etc etc.

Här är några bilder sedan sist...alltså, vår familjs september månad:

                   

...se vad tjusiga färger hösten bjuder på!

Ja nu är hösten verkligen här!

Det är ca 9-13 plusgrader ute om dagarna och det blir mörkt redan vid 19 på kvällarna nu.

Detta kollage är från strax efter 19 igår kväll:

 

Jag smög in en bild på vår middag igår också, som Ante hade kockat :-) 

Kycklingfilé och bandpasta...-Gott som sjutton!

Vi har ju äver fått nya fina fönster som jag skrev. Istället för brunt foder som vi hade förut, så har vi nu vitt. Det blev så himla ljust och fint!

 


Jag tror nästan att jag får skriva ett till inlägg, där jag bland annat måste "klaga av mig" på en del saker, ty jag känner mig lite gnäll-sugen idag...haha!
Tror det inlägget får komma här ikväll. Förhoppningsvis har gnäll-suget då gått över *skratt*

Må gott!
__________
____
_


Av henbacka - 3 september 2015 10:37

Kalimera!


En molnig himmel möts man av denna morgon, när man tittar ut.

Det är nu fyra dagar sedan vi kom hem från varma och soliga Kreta/Rethymnon.


Vi hade en härlig vecka där på Lefkoniko Beach Hotel. Det var ett medelklasshotell och det var inte så flådigt som de andra hotellen man bott på när man haft all-inclusive i Turkiet. Kanske det är skillnad på all-inclusive på Kreta och i Turkiet? MEN det var jättehärligt ändå pga hotellpersonalen som var sociala, trevliga och skojfriska. Resebolaget DETUR hade kunnat ansträngt sig lite mer dock, då man saknade information om diverse saker på plats. De besökte inte hotellet på hela veckan och det fanns inte ens en informations-pärm? Som tur var träffade vi andra svenskar på hotellet som skulle stanna 2 veckor och hade varit där veckan innan också. De berättade en hel del för oss.


Då kommer frågan: Åker man dit igen? -Jovisst gör man det! :-) Ett härligt ställe och härliga människor!


Här kommer några bilder från denna vecka, utan inbördes ordning (man kan klicka upp bilderna så de blir större):

 

 

 

 

 

 

 

 


Vi hade jättefint väder hela veckan. Inga moln och inget regn. Det var ca 28-32 grader i skuggan hela veckan  -så härligt!!!

...Saknar värmen!!!

Tjingeling!
____________
_____
_


Presentation


Varmt välkommen till min blogg!
Bloggen är en vardagsblogg, en typ av "dagbok".

Jag som skriver heter Gina och jag är född 1972.
Min familj består av sonen William född -07 och mig.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Gästbok

Omröstning

Vad vill du läsa om i denna tants blogg?
 Familjeliv
 Mode och Skönhet
 Väder
 Politik och Samhällsfrågor
 Heminredning och Trädgård
 Dikter
 Pyssel
 Böcker och Boktips
 Film och Serier
 Musik
 Resor
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards